sâmbătă, 25 aprilie 2009

Un obicei stravechi

Timpul trece si ziua Sfintilor Constantin si Elena se apropie! Pentru unii este o sarbatoare, poate o zi onomastica, insa pentru locuitorii comunei Negrilesti aceasta zi are o insemnatate cu totul si cu totul speciala: in aceasta zi oile satului placa in transhumanta, un obicei foarte vechi ai locuitorilor acestui sat, prin care sunt recunoscuti in intreaga tara! Obiceiul este cunoscut in partea locului drept boteitul oilor, ocazie cu care tot satul, imbracat in vesminte traditionale, se aduna in centrul comunei, unde are loc si o slujba de sfintire a mioarelor.

"Ciobanii pleaca la munte cu oile de Sfintii Constantin si Elena iar preotul sfinteste mioarele dupa slujba din biserica", spune o batrana venita sa-i vada pe ciobani si pe mioarele acestora. Fiind un moment unic in zona, Centrul Judetean pentru Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale Vrancea a organizat si o "targuiala" demonstrativa intre doi ciobani si proprietarii de mioare.

Dupa minute bune de negociere, ciobanii au obtinut un salariu de 700 lei, dar se obliga sa dea proprietarilor de oi sapte kilograme de cas si unul de urda, pe vara, pentru fiecare oaie. O intelegere buna de ambele parti, avand in vedere ca ciobani nu prea mai sunt in zona, iar mioarele s-au imputinat si ele.

"Am organizat aceasta manifestare fiindca vrem sa promovam traditiile si sa incurajam aceasta actiune de crestere a animalelor dupa intrarea in UE", a declarat, pentru ROMPRES, George Stoianof, directorul Centrului Judetean pentru Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale Vrancea.

4 comentarii:

  1. mirifice aceste fotografii si din propriami experienta pot spune ca sunt adevarate , plaiurile de neuitat si minunatiile naturii care s-au revarsat si pe care , doar la Negrilesti le poti gasi . Iubesc locul in care am crescut , iubesc tot ce inseamna Negrilesti ...
    Tot respectul pentru cei care ne promoveaza satul , tineti-o tot asa, merita ...

    RăspundețiȘtergere
  2. foarte reusite pozele!felicitari! sper sa nu deranjeze, am incarcat si eu pozele si le-am postat pe facebook... spre rusinea mea, nu am facut nicio poza satului desi am copilarit acolo...

    RăspundețiȘtergere
  3. Bravo domnule Catalin.Este frumos cand auzi vorbinduse de locul natal si-ti aduci aminte cu nostalgie de acele vremuri. Pozele sunt superbe facute de un adevarat profesionist,felicitari. Nu vreau sa va critc pentru ca nu am nici un drept dar cred ca stiti ca a publica ceva trebuie sa va informati de la mai multe surse ca sa aflati adevarul.Un neadevar este acela de a te obliga comunistii de a nu mai construicase cu etaj este EXACT invers,te obligau sa construiesti casa cu etaj (macar o camera)si ii mai dadeai si tov. primar Dochioiu 5000-10000 lei ca sa poti construi.Sunt Stan Patitul(adica unul din sutele de persoane care au patit la fel ca mine)Cred ca v-ati informat doar de la primar si sotia dansului si altceva nu v-au mai spus cum ar fi ca dupa revolutie s-a facut reclamatie la judet pt banii luati pt autorizatii si terenuri date a se construi case de fostul primar Dochioiu care intre timp a scos certificat de nebun ca sa nu faca puscarie.Cum in Romania se uita repede la cativa ani a fost si presedinte de obste.Ar fi multe de spus dar nu aici este cazul de a spune .In rest RESPECT pt o persoana starina de satul nostru de a posta cate ceva despre satul nostru.La noi au facut ceva pt comuna doar cei din afara ei gen domnul HIRSU.Va salut si sa auzim de bine.Un negrilestean nemultumit de actuala conducere a primariei.

    RăspundețiȘtergere
  4. Felicitari dle Catalin.Va marturisesc ca am citit tot ce ati prezentat ca si comentariu iar imaginile au rascolit in mine amintirea anilor petrecuti in copilarie in satul meu drag.Astazi,locuiesc pe malul Dunarii.Freamatul padurii,mirosul cetinii de brad,mirosul fanului proaspat cosit,apa de izvor,amintirile copilariei incerc astazi,citind aceste randuri sa mi le amintesc.

    RăspundețiȘtergere